Voor de docent

Leerplan:
http://www.pov.be/site/files/Secundair%20onderwijs/Leerplannen/3TSO_Creatie_en_mode.pdf
Doelstelling:
Bestuderen en analyseren van trends om de stijl en de opmaak van de eigen collectie te bepalen.


Deze klassite is bedoeld voor TSO, 3de graad 1ste jaar, richting mode en creatie. In deze les zullen ze op zelfstandige manier enkele modestijlen ontdekken. In de volgende les zal dan met deze leerstof een spel gespeeld worden in klasverband. De klassite zal op school gebruikt worden tijdens een volledig lesuur.

ICT diamand

De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
Er zijn veel oefeningen aanwezig waarmee de leerlingen de nieuwe leerstof kunnen inoefenen. Ze krijgen hier ook meteen feedback op, zodat ze kunnen kijken of ze de leerstof begrijpen of nog eens dienen te overlopen.
De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
De klassite kan volledig zelfstandig doorlopen worden. Er wordt afgewisseld tussen een pagina verwerven en verwerken. Hierdoor zijn de elementen van een leerproces op 1 plaats aanwezig.
De leerlingen kunnen met behulp van ict digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
De leerlingen gaan de informatie verwerken via de oefeningen, en deze zo ook bewaren. Ze moeten vertrouwd zijn met deze leerstof voor wanneer ze een eigen werk moeten voorstellen, zodat ze weten en kunnen aangeven binnen welke modestijlen ze gewerkt hebben.
Er wordt ook gestimuleerd meer modestijlen zelfstandig op te zoeken.

Didactische principes

Aanschouwelijkheid
Er wordt heel aanschouwelijk gewerkt, door zoveel mogelijk afbeeldingen te gebruiken.

Belangstelling
Leerlingen in moderichtingen zijn veel bezig met stijl, zodat dit onderwerp aansluit bij hun interessen.

Activiteit
De oefeningen die aanwezig zijn zetten de leerlingen aan tot het actief verwerken van de leerstof.

Herhaling
Er zit veel herhaling in de leerstof door de oefening na ieder hoofdstuk, en de oefeningen op het einde.

Beperking
Er zijn veel meer modestijlen dan deze die aanwezig zijn op de klassite. Ze allemaal behandelen zou echter te veel zijn. Deze komen veel voor in het huidig straatbeeld, zowel in tijd als in ruimte.

Individualisering

Doordat de leerlingen deze site zelfstandig doorlopen, kunnen ze dit op hun eigen tempo doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten